Святитель Філарет (Дроздов), митрополит Московський
Місяця листопада на 19-й день / жовтня на 5-й день – собор московських святителей / місяця грудня на 21-й день
Василь Дроздов народився 26 грудня (другий день Різдва) 1782 в сім’ї диякона Успенського кафедрального собору в Коломні. Всі предки його по батькові й матері були духовного звання. Дід по матері був протоієреєм Богоявленської церкви. Коли настав час навчати Василя грамоти, він переселився в будинок своїх батьків.
20 грудня 1791, 9-ти річний, відданий вчитися в Коломенському семінарію. У 1799 році, в один час зі скасуванням Коломенської єпархії, закрита була і Коломенська семінарія. Колишнім її учнем було дозволено вступити в духовні навчальні заклади Московської єпархії. За порадою батька Василь Дроздов здав випробувальний іспит і в березні 1800 зарахований у філософський клас Троїцької Лаврської семінарії в Сергієвому Посаді.
Незабаром, проявивши неабиякі здібності у вивченні мов і риторики, звернув на себе увагу організатора і патрона семінарії митрополита Платона (Левшина), який виявляв до Дроздова явне благовоління і заступництво. Закінчив семінарію в листопаді 1803 і був призначений викладачем грецької і єврейської мов. У 1806 році Дроздов став учителем поезії; з 1808 року — вищого красномовства і риторики.
У серпні 1804 Василю Михайловичу випала нагода побувати в рідному місті. У Коломенському Успенському соборі закінчувався розпис, і очікували на оновлення храму митрополита Платона.
В 1806 митрополит Платон, вірний своєму звичаю схиляти учнів і наставників до прийняття чернецтва, радив Дроздову прийняти постриг. Василь Михайлович довго вагався, радився з батьком, який відповідав: “… Все залежить від здібностей і нахилів кожного. Їх можна знати самому … ”
16 листопада 1808 а в Трапезній церкві Троїце-Сергієвої лаври намісником Лаври архімандритом Симеоном був пострижений у чернецтво з ім’ям Філарет , на честь праведного Філарета Милостивого.
21 листопада 1808 митрополитом Платоном висвячений у сан ієродиякона.
У 1809 році, вже в сані ієродиякона, був переведений в Петербург; 28 березня того ж року висвячений у сан ієромонаха.
30 червня 1811 «Всемилостивий пожалуваний, за відміну в проповідуванні Слова Божого» наперсним хрестом з дорогоцінними каменями.
8 липня 1811 возведений у сан архімандрита.
11 березня 1812 визначено ректором Санкт-Петербурзької Духовної академії і професором Богословських наук; залишався на посаді до 1819; радикально модернізував програму дисциплін, що викладаються.
Був близьким помічником і союзником митрополита Новгородського і Санкт-Петербургского Амвросія (Подобєдова), що викликало недружелюбність іншого впливового при царському дворі ієрарха того часу — честолюбного і світськи утвореного архієпископа Калузького (згодом Рязанського) Феофілакта (Русанова), що домагався столичної кафедри.
27 березня 1812 визначений настоятелем новгородського Юр’єва монастиря; в березні 1816 — московського Новоспаського монастиря — із залишенням при Академії. 29 червня 1813 нагороджений орденом Св. Володимира — відразу 2-го ступеня, минаючи нижчі щаблі.
У 1816 році були видані, написані ним, «Записки на книгу Буття» (1200 примірників) і «Начерки церковно-біблійної історії».
Взимку 1815 захворів його батько. Філарет гаряче молився про нього; як розповідав сам Філарет, «щось невідоме» подало йому звістку про смерть батька. Незабаром з Коломни прийшло підтвердження: 18 січня 1816 помер протоієрей Михайло Дроздов.
23 липня 1817, за поданням митрополита Амвросія (Подобєдова), йому було наказано бути єпископом Ревельський, вікарієм Санкт-Петербурзької єпархії з залишенням за ним посади ректора академії та керуючого Новоспаським монастирем.
5 серпня 1817 в Троїцькому соборі Олександро-Невської лаври митрополитом Амвросієм (Подобєдовим) був хіротонізований на єпископа; 26 серпня 1818 нагороджений орденом Св. Анни 1-го ступеня.
У березні 1819 був призначений на Тверську кафедру в сані архієпископа; тоді ж став членом Святійшого Синоду (з 1842 року і до самої смерті, залишаючись синодальним членом, зважаючи на свою невзгоди з обер-прокурором Н. А. Протасовим, що не був викликаємим для засідання у Синоді, так само як і інший видатний ієрарх того часу митрополит Київський Філарет (Амфітеатров)).
Іменним найвищим указом від 26 вересня 1820 «архієпископу Філарета наказано бути архієпископом Ярославським».
Призначення Філарета на московську кафедру 3 липня 1821 було з ентузіазмом сприйнято жителями міста. “Народ дуже любить Філарета, особливо за те, що служить скрізь, де тільки є торжество яке-небудь, свято, або де запрошують. Покійний Серафим не міг це робити по слабкості свого здоров’я, а Августин був дуже грубий і гордий “, — писав у грудні цього року А. Я. Булгаков.
У 1823 році, 2 червня, «за діяльне служіння Церкві та духовній освіті …, за повчальні праці в повчання пастві і накреслення по духу Православної східної Церкви і в розумі Євангельської істини Катехизму, схваленого Святійшим Синодом, нагороджений орденом Св. Олександра Невського».
Тим не менш, в березні 1824 єпископ Григорій (Постніков) писав архієпископу Філарету: «У Москві багато Вами незадоволені, саме тому що Ви занадто темні, здебільшого незрозумілі (вибачте мене, давно я говорив вам, що проповіді повинні писати простіше), проповіді говорите тільки з розуму, без участі серця і що в деяких випадках поступаєте вже занадто строго; але, що втім, там поважають Вас за справедливість».
Філарет зіграв ключову роль в здійсненні акту престолонаслідування від Олександра I до Миколи I. Ще в липні 1823 за дорученням Олександра I архієпископ Філарет у великій таємниці склав маніфест про перехід прав на російський престол від цесаревича Костянтина Павловича до великого князя Миколи Павловича; 28 серпня 1823 маніфест був затверджений і, через 11 днів, отриманий Філаретом у конверті з власноручним написом імператора: «Зберігати в Успенському соборі з державними актами до запитання мого, а в разі моєї смерті відкрити Московському єпархіальному архієрею і Московському генерал-губернатору в Успенському соборі перш всякої іншої дії».
Брав участь у вінчанні на царство імператора Миколи I 22 серпня; в той же день був зведений в сан митрополита. З цим монархом мав непрості відносини, що було в основному обумовлено численними донесеннями імператору, в яких московський святитель звинувачувався у політичній неблагонадійності. Одним із приводів для таких думок дали його слова, сказані ним у вересні та на початку жовтня 1830 в Москві в умовах епідемії холери; проповіді говорили про гріхи старозавітного царя Давида, за які Ізраїлю були послані випробування і кари, — в чому багато хто тоді угледіли критику нового Імператора. Тим не менш, 19 квітня 1831 «за ревне і многодіяльне служіння в архіпастирському сані, гідно носимом, і притому багато похвальні подвиги і труди на користь Церкви і Держави, постійно надаються, Всемилостивий зарахований до ордена Св. Ап. Андрія Первозванного».
Освятив десятки московських храмів, збудованих та реконструйованих за його благословення, в тому числі 18 жовтня 1853 — храм Богоявлення у Єлохові. У серпні 1837 — в день 25-річчя Бородінської битви брав участь в урочистій закладці грандіозного Храму Христа Спасителя, а пізніше активно сприяв його зведенню. 26 березня 1839 зарахований до ордена Св. Рівноапостольного князя Володимира першого ступеня Великого хреста.
26 серпня 1856 здійснив священне коронування Олександра II. Наприкінці 1850-х, коли до порядку державних справ було поставлено питання про селянську реформу, був проти скасування кріпосного права; імператор Олександр Миколайович, проте, наполіг на тому, щоб остаточна редакція Найвищого Маніфесту 19 лютого 1861 була вироблена ним, чому він був змушений підкоритися, значно скоротивши колишню редакцію тексту і вилучивши з нього ряд емоційно-радісних оборотів.
5 серпня 1867, в день п’ятдесятиріччя служіння в єпископському сані, найвищим рескриптом за багаторічну просвітницьку, благодійну і пастирську діяльність митрополиту Філарету надано право, за київським звичаєм, предносіння хреста в священнослужінні, носіння хреста на митрі і двох панагій на персях. При цьому Всемилостиво прикрашена дорогоцінними каменями панагія на діамантовому ланцюжку із зображенням на зворотному боці вензелів Його Величності і двох попередників, при яких проходив своє служіння, і з написом навколо неї: “Преосвященному Митрополиту Філарету, в пам’ять п’ятдесятирічного служіння Церкві й Батьківщині, 5 -го серпня 1817 — 5 серпня 1867, за царювання Олександра I, Миколи I і Олександра II “; а в винагороду заслуг власне державних, подаровані портрети імператора Олександра II і двох Його попередників, з’єднані разом, обсипані діамантами і прикрашені великою імператорською короною.
За переказами, незадовго до смерті Святителю уві сні з’явився батько, який сказав йому: бережи 19-е число. З тих пір митрополит Філарет 19-го числа кожного місяця намагався обов’язково служити Літургію.
19 листопада 1867, після зробленої ним з особливим почуттям і сльозами Літургії, Філарет приймав у своїх покоях нового Московського губернатора і розмовляв з ним досить довго. Перед обідом сів займатися письмовими справами. Через 10 хвилин прийшли нагадати йому про обід і знайшли його уклінним з упершимися в підлогу руками. Він уже не міг говорити, і на кінець другої години помер. Про його смерть сповістили дванадцять ударів великого дзвону Іоаннівської дзвіниці.
Він був похований в дорогій його серцю Тройце-Сергієвій Лаврі, в прибудованому за його благословення до храму Зіслання Св. Духа прибудові св. Філарета Милостивого.
В останні роки святительства митрополит Філарет користувався величезним авторитетом у Церкві; пам’ять його була шанована по смерті. У 1883 році в Москві святкувався столітній ювілей з дня народження московського владики. Основні урочистості проходили в Чудовому монастирі в Кремлі.
Реставрація Тройце-Сергієвої Лаври в кінці 1930-х рр. почалася з розбирання пізніших оббудовувань церкви Зходження Св. Духа, включаючи Філаретівський приділ.
Після передачі Тройце-Сергієвої Лаври Московської Патріархії в Патріарших покоях був освячений домовий храм в ім’я св. Філарета Милостивого. У день ангела митрополита, 14 грудня, в Московській Духовній академії стали влаштовуватися Філаретівські вечора.
Рака з мощами святителя Філарета Московского. Храм Христа Спасителя.
У 1994 році Архієрейським собором святитель Філарет був зарахований до лику святих; пам’ять — 19 листопада за юліанським календарем.
З 1994 року ім’я святителя Філарета носить Московська вища православно-християнська школа (нині Свято-Філаретівський православно-християнський інститут).
9 червня 2004 — в пряме порушення волі святителя — відбулося перенесення мощей митрополита Філарета з Тройце-Сергієвої Лаври в Храм Христа Спасителя в Москві, де вони спочивають в даний час в раку на південь від Царських воріт верхнього храму.
На честь святителя Філарета освячено престол нижнього храму домової церкви святої мучениці Татіани при МДУ.
27 травня 1998 в місті Зеленограді відкрита перша православна школа в ім’я святителя Філарета Московського.
📚Твори:
Тропарі, кондаки, молитви та величання
Тропaрь, глaсъ ѕ7:
Возлюби1вши и3змлaда подви1жническое житіе2, є3ди1ному хрcтY послёдовавши, клеветY, поношє1ніz и3 гонє1ніz претерпёвши, кро1тость, смирeніе и3 милосeрдіе въ дyшу всели1вши, t си1лы въ си1лу восходи1лъ є3си2, t бг7а дaръ чудотворeній и3 и3сцэлeній пріz1вши, ст7и1телю філарeте, ћкw їерaрхъ, моли2хрcта2 бг7а ми1ръ грaду кjеву даровaти и3 душaмъ нaшымъ сп7сти1сz.
Кондaкъ, глaсъ и7:
Ти1хостію нрaва ўкрaшенъ, во сщ7eнницэхъ бл7гочeстнw пожи1въ, жезло1мъ, t бг7а тебЁ дaннымъ, стaдо хрcто1во до1брэ ўпaслъ є3си2 на пaжитэхъ бг7омт7ре, прилёжнw молє1ніz за лю1ди тво‰ приноси1лъ є3си2, тёмже и3 хрcто1съ дaромъ чудeсъ w3богати1 тz, слaвне філарeте, ћкw и3 до1ждь мл7твою свeлъ є3си2, да вси2 вопіeмъ ти2: рaдуйсz, ст7и1телю, џтче преди1вне.
Текст очікується
Текст очікується