Священномученик Платон Горних, пресвітер

День пам'яті (н. ст.)

Місяця липня на 27-й день / у неділю, найближчу до 25 січня, — Собор новомучеників і сповідників Церкви Руської (перехідне) / місяця січня на 29-й день — Собор Єкатеринбурзьких святих

Священномученик Платон Горних народився в 1860 або 1859 році. Після закінчення Єкатеринбурзького духовного училища він вступив до Пермської духовної семінарії. Закінчивши її в 1881 році за другим розрядом і одружившись, Платон Горгонієвич прийняв сан священника і був призначений на служіння до Симеонівської церкви села Медведівське Верхотурського повіту.

У 1885 році отця Платона перевели до Миколаївського храму села Осінцевське Ірбітського повіту, а 1892-го направили до церкви на честь Іоанна Предтечі села Тімінське Єкатеринбурзького повіту. У квітні 1894 року батюшка переїхав з сім’єю до села Покровське Ірбітського повіту, і в тамтешній Покровській церкві він звершував священницьке служіння до своєї мученицької кончини.

Окрім пастирських обов’язків, отець Платон ніс послух місіонера і законовчителя. За старанне служіння він до 1904 року був нагороджений скуфією, а до 1915-го був нагороджений камилавкою. У жовтні 1908 року в Духовній Консисторії було ухвалено рішення: від імені Його Преосвященства клопотати перед Святішим Синодом про нагородження священника Платона Горних за бездоганні двадцятип’ятирічні труди з народної освіти орденом Святої Анни III ступеня.

У отця Платона була велика і дружна сім’я, в якій діти шанували батьків, були слухняні й працьовиті. Своїм дітям батюшка намагався дати гарну освіту. Однак з початком революції спокійне й розмірене життя родини закінчилося.

У листопаді 1917 року отаман Оренбурзького козачого війська полковник Олександр Дутов повів боротьбу з більшовиками. Отець Платон благословив свого сина Олександра вступити до війська отамана Дутова.

В Ірбітському повіті радянська влада була встановлена в лютому 1918 року. На місцях стали виникати червоногвардійські загони для захисту Рад. Зокрема, в селі Єгоршинське такий загін був створений у січні 1918 року більшовиком Павловським, який працював слюсарем у депо на залізничній станції.

Невдовзі цей загін став виконувати каральні функції, чисельність його збільшилася. Павловський згадував: «Я давав розпорядження: “До семафора!” Це означало — розстріляти. Це були два слова, які припиняли життя контрреволюціонера і звільняли робітничий клас від зайвої капості, котра заважає робітничому класу творити велику справу».

У липні 1918 року Павловський отримав донесення від військового комісара села Покровське, нібито священник цього села, отець Платон, користуючись своїм авторитетом, підриває довіру селян до більшовиків. Ішлося також про те, що до революції він був «головою Союзу істинного руського народу», а тепер радянську владу не визнає і підтримує зв’язки з колишніми офіцерами царської армії, купцями, священниками з інших парафій.

Через деякий час той самий комісар доніс Павловському, ніби отець Платон уже відкрито виступає проти радянської влади. Як доказ було передано слова, начебто сказані священником: «Ну як можна тепер прийти до Ради, що за влада зібралася: голота з брудними руками. Сидиш за червоним столом, і поговорити не можна, та й говорити-то не вміють».

Ці слова сильно зачепили Павловського. Він узяв з собою кілька червоногвардійців, і вони до сходу сонця на дрезині виїхали до Покровського, щоб обшукати священника, заарештувати і «ліквідувати» його. Більшовикові навіть навіть не спало на думку перевірити, чи справді отець Платон говорив такі слова, чи на нього звели наклеп недоброзичливці, адже помста чужими руками в той смутний час була звичним явищем.

У липні 1918 року червоногвардійці увійшли до будинку священника, коли матінка готувала сніданок. Вона спочатку розгубилася, але, заспокоївшись, спокійно і ввічливо запросила непроханих гостей за стіл. Командир загону наказав своїм бійцям «гарненько закусити», не соромлячись того, що «брудні руки попу і попаді (матінці — ред.) не подобаються».

Коли сніданок був з’їдений, червоногвардійці оголосили отцю Платону, що приїхали з обшуком, бо припускають, ніби в нього зберігається офіцерське обмундирування і зброя. Під час обшуку справді було знайдено обмундирування, револьвер, шашку і гвинтівку. Ці речі, найімовірніше, належали синові отця Платона, який перебував у військах Дутова.

Священника заарештували і хотіли після короткого допиту розстріляти. Але коли батюшку стали виводити, біля його будинку вже зібралося близько п’ятисот селян. Тоді нечасто траплялося, щоб парафіяни під час арешту свого священника намагалися його захистити. Імовірно, отець Платон зміг стати для них справжнім пастирем, заради якого вони були готові навіть наразити себе на небезпеку.

Жінки з криком накинулися на червоногвардійців і спробували звільнити священника. Тоді Павловський вихопив шашку і пригрозив, що зарубає будь-кого, «хто посміє… віднімати попа». Окрім того, він узяв у руки бомбу і приготувався кинути її в натовп. Але люди не розходилися і просили не вбивати священника. Червоноармійці дали залп у повітря, швидко сіли з отцем Платоном на дрезину і поїхали до штабу на станції Єгоршино.

«Злоба мене душила на попа… Я хотів спочатку покінчити з попом, спустившись під першу гору від Покровського, але передумав», — писав Павловський. Він вирішив помучити священника, змусивши його, майже шістдесятирічного, везти дрезину: «Тут усі з брудними руками, а ти з чистими… вези сам себе, а за рахунок тебе поїдемо і ми».

У штабі Павловський розраховував отримати дозвіл на розстріл отця Платона. Але на станції почалися заворушення серед робітників депо, багато хто із яких був із села Покровське, добре знав і любив отця Платона. Розбиратися в ситуації приїхав комісар Північно-Урало-Сибірського фронту Георгенбергер, який запропонував відпустити священника під розписку, а розстріляти потім, за зручнішої нагоди. Так і було зроблено — отця Платона відпустили.

В Ірбітському районі діяли й інші червоні загони, які також грабували населення, заарештовували, вбивали… Наприкінці липня отця Платона зі ще одним священником, отцем Флорентієм Троїцьким і його сином, гімназистом, заарештували латиші-червоноармійці. Звинувативши священників у співчутті білим, вони повезли їх до штабу на станцію Єгоршино, щоб там розстріляти.

Готуючись до смерті, батюшки сповідалися один в одного. За спогадами отця Флорентія, на душі стало легше, страх смерті відступив від них. Але, не довезши до станції шести верст, латиші відпустили заарештованих.

Приблизно в цей час у селі Покровському червоні оголосили мобілізацію, проте селяни прийняли її дуже неохоче; ті, хто підлягав призову, стали ховатися в лісах. За доносом одного із селян у ніч на 27 липня / 9 серпня 1918 року до села Покровське увірвався загін карателів. Отець Платон і отець Флорентій Троїцький були знову заарештовані.

Зібравши народ, карателі обирали кожного десятого, ставили біля стіни будинку і, погрожуючи розстрілом, вимагали показати, куди пішли мобілізовані селяни. Так тривало кілька годин, після чого було винесено вирок: отця Платона і двох парафіян розстріляти на страх іншим, а решту відпустити.

Близько другої години дня вирок було виконано. За версту від храму, у невеликому лісочку отця Платона було вбито. Смерть була миттєвою: одна куля влучила в серце, а інша влучила в праву легеню. Зустрів смерть отець Платон мужньо, зі складеними хрестоподібно на грудях руками.

29 липня / 11 серпня 1918 року священник Флорентій Троїцький поховав отця Платона з іншими вбитими на парафіяльному кладовищі без відспівування, а на сороковий день після розстрілу вночі таємно відспівав їх.

У липні 2002 року священномученик Платон Горних був прославлений у Соборі новомучеників і сповідників Церкви Руської.