Смоленська ікона Божої Матері, іменована «Одигітрія» («Провідниця»)

День пам'яті (н. ст.)

Місяця липня на 28-й день

Згідно з церковним переданням, Смоленська ікона Божої Матері, іменована «Одигітрія», була написана святим євангелістом Лукою під час земного життя Пресвятої Богородиці. «Одигітрія» (грец. Οδηγήτρια) в перекладі означає «Та, Яка вказує дорогу», «Провідниця». Христос у Євангелії говорить про Себе: «Я є путь і істина і життя» (Ін. 14:6), а Богородиця є Та, Хто вказує нам цей путь і допомагає ним іти.

Святитель Димитрій Ростовський припускає, що цей образ був написаний на прохання антіохійського правителя Феофіла. Із Антіохії святиня була перенесена до Єрусалима, а звідти імператриця Євдокія, жінка імператора Аркадія, передала її до Константинополя Пульхерії, сестрі імператора, яка поставила святу ікону у Влахернському храмі.

Візантійський імператор Константин IХ Мономах (1042–1054 рр.), видаючи в 1046 році свою дочку Анну за князя Всеволода Ярославича, сина Ярослава Мудрого, благословив її в дорогу цією іконою.

Після смерті князя Всеволода ікона перейшла до його сина Володимира Мономаха, який переніс її на початку ХII століття до Смоленської соборної церкви на честь Успіння Пресвятої Богородиці. Відтоді ікона отримала назву «Одигітрія Смоленська».

Церковне передання приписує іконі допомогу в спасінні міста від татарського нашестя 1238 року. За голосом від ікони самовідданий православний воїн Меркурій вночі проник до намету Батия і перебив велику кількість ворогів, зокрема і їхнього сильного воїна. Меркурій загинув у бою і був причислений Церквою до лику святих.

У ХIV столітті Смоленськ перебував під владою Литовських князів. Дочка князя Вітовта Софія була видана заміж за великого князя Московського Василія Димитрійовича (1398–1425 рр.). У 1398 році вона привезла з собою до Москви Смоленську ікону Божої Матері. Святий образ встановили в Благовіщенському соборі Кремля, праворуч від Царських врат.

У 1456 році на прохання жителів Смоленська і тамтешнього єпископа Мисаїла ікона була урочисто з хресним ходом повернена до Смоленська, а в Москві залишилися два списки з неї. Один був поставлений в Благовіщенському соборі, а інший в 1524 році передали до Новодівичого монастиря. Ця обитель була влаштована на Дівочому полі, де «зі сльозами» москвичі відпускали святу ікону до Смоленська.

До 1941 року давній чудотворний Смоленський образ Богородиці перебував у міському кафедральному соборі на честь Успіння Божої Матері, побудованому в 1667–1679 роках. Подальша його доля невідома. У каталозі давнього руського живопису, виданому Державною Третьяковською галереєю в 1963 році, лише зазначено, що «ікона постраждала від війни».

Однак ще в 1602 році з чудотворної ікони був написаний точний список, який було поміщено у вежі Смоленського укріплення, над Дніпровськими воротами, під спеціально влаштованим шатром. Пізніше, в 1727 році, там була влаштована дерев’яна церква, а в 1802 році була споруджена кам’яна.

Новий список сприйняв благодатну силу стародавнього образа, і, коли 5 серпня 1812 року, під час війни з Наполеоном, війська залишали Смоленськ, ікону взяли з собою для охорони від ворога. Напередодні Бородинської битви цей образ носили табором, щоб укріпити і підбадьорити воїнів.

Після перемоги над Наполеоновими військами ікона «Одигітрія» була повернена до Смоленська.

Ікона Божої Матері «Одигітрія» є великою святинею. Віряни одержували й одержують від неї благодатну допомогу, а Матір Божа через Свій святий образ заступається за нас і підкріплює нас, спрямовуючи до спасіння.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Одигитрия» Смоленская, глас 4

К Богоро́дице приле́жно ны́не притеце́м,/ гре́шнии и смире́ннии, и припаде́м,/ в покая́нии зову́ще из глубины́ души́:/ Влады́чице, помози́, на ны милосе́рдовавши,/ потщи́ся, погиба́ем от мно́жества прегреше́ний,/ не отврати́ Твоя́ рабы́ тщи,// Тя бо и еди́ну наде́жду и́мамы.

Кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Одигитрия» Смоленская, глас 6

Предста́тельство христиа́н непосты́дное,/ хода́тайство ко Творцу́ непрело́жное,/ не пре́зри гре́шных моле́ний гла́сы,/ но предвари́, я́ко Блага́я, на по́мощь нас,/ ве́рно зову́щих Ти:/ ускори́ на моли́тву и потщи́ся на умоле́ние,// предста́тельствующи при́сно, Богоро́дице, чту́щих Тя.

Ин кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Одигитрия» Смоленская, глас 6

Не и́мамы ины́я по́мощи,/ не и́мамы ины́я наде́жды,/ ра́зве Тебе́, Влады́чице,/ Ты нам помози́,/ на Тебе́ наде́емся/ и Тобо́ю хва́лимся,/ Твои́ бо есмы́ раби́,// да не постыди́мся.

Молитва Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Одигитрия» Смоленская

К кому́ возопию́, Влады́чице? К кому́ прибе́гну в го́рести мое́й, а́ще не к Тебе́, Цари́це Небе́сная? Кто плач мой услы́шит и воздыха́ние прии́мет, а́ще не Ты, Пренепоро́чная, Наде́ждо христиа́н и Прибе́жище нам, гре́шным? Кто па́че Тебе́ в несча́стиих защити́т? Услы́ши стена́ние мое́ и приклони́ у́хо Твое́ ко мне, Влады́чице и Ма́ти Бо́га моего́. Не пре́зри и́щущаго Твоея́ по́мощи и не отри́ни мене́ гре́шнаго, Цари́це Небе́сная! Научи́ мене́ исполня́ти во́лю Сы́на Твоего́ и да́руй жела́ние всегда́ сле́довати Его́ святы́м за́поведем. За мой ро́пот в боле́знях, труда́х и несча́стиях не отступи́ от мене́, но бу́ди Ма́терию и Покрови́тельницею мене́ малоду́шнаго, Цари́це моя́ Преблага́я, Засту́пнице Усе́рдная! Твои́м хода́тайством прегреше́ния моя́ покры́й, от ви́димых и неви́димых враго́в защити́, сердца́ вражду́ющих про́тив мене́ смягчи́ и Христо́вою любо́вию согре́й их. Мне же немощно́му да́руй Твою́ всеси́льную по́мощь победи́ти моя́ грехо́вныя привы́чки, да́бы, очи́щенный покая́нием и после́дующею доброде́тельною жи́знию, в обще́нии со Свято́ю Це́рковью прове́л остальны́я дни земна́го стра́нствия. Предста́ни мне, Наде́ждо всех христиа́н, в час кончи́ны моея́ и подкрепи́ мою́ ве́ру в сме́ртный тя́жкий час. Вознеси́ за мене́, многопрегреша́ющаго в жи́зни сей, Твоя́ всеси́льныя моли́твы по отше́ствии мое́м, да оправда́ет мене́ Госпо́дь и соде́лает прича́стником Его́ бесконе́чных ра́достей. Ами́нь.

Тропaрь, глaсъ д7:

Къ бцdэ прилёжнw нhнэ притецeмъ грёшніи и3 смирeнніи, и3 припадeмъ, въ покаsніи зовyще и3з8 глубины2 души2: вLчце, помози2, на ны2 милосeрдовавши, потщи1сz, погибaемъ t мн0жества прегрэшeній, не tврати2 тво‰ рабы6 тщы2, тs бо и3 є3ди1ну надeжду и4мамы.

Слaва, и3 нhнэ, и4нъ тропaрь:

Не ўмолчи1мъ никогдA, бцdе, си6лы тво‰ глаг0лати недост0йніи. ѓще бо ты2 не бы предстоsла молsщи, кто2 бы нaсъ и3збaвилъ t толи1кихъ бёдъ; кт0 же бы сохрани1лъ до нhнэ своб0дны; не tстyпимъ, вLчце, t тебє2: тво‰ бо рабы6 сп7сaеши при1снw t всsкихъ лю1тыхъ.

Кондaкъ, глaсъ ѕ7:

Предстaтельство хrтіaнъ непостhдное, ходaтайство ко творцY непрел0жное, не прeзри грёшныхъ молeній глaсы: но предвари2, ћкw бlгaz, на п0мощь нaсъ, вёрнw зовyщихъ ти2: ўскори2 на мл7тву, и3 потщи1сz на ўмолeніе, предстaтельствующи при1снw, бцdе, чтyщихъ тS.

И$нъ кондaкъ, глaсъ ѕ7:

Не и4мамы и3нhz п0мощи, не и4мамы и3нhz надeжды, рaзвэ тебє2, вLчце: ты2 нaмъ помози2, на тебE надёемсz, и3 тоб0ю хвaлимсz, твои1 бо є3смы2 раби2, да не постыди1мсz.

Ще в розробці