Рівноапостольні Климент, архієпископ Охридський, Наум, Савва, Горазд та Ангеляр
День пам'яті (н. ст.)
Місяця липня на 27-й день
Святі рівноапостольні Климент, єпископ Охридський, Наум, Савва, Горазд та Ангеляр були слов’янами, учнями святих Кирила і Мефодія. Спочатку вони трудилися на ниві просвіти в Моравії, де після святителя Мефодія єпископом був святий Горазд, який прекрасно знав слов’янську, грецьку та латинську мови. Святі Климент, Наум, Ангеляр і Савва були пресвітерами.
Просвітителям-слов’янам протистояла сильна латино-німецька група місіонерів, які спиралися на підтримку Папи і заступництво моравського князя Святополка. Боротьба розгорнулася навколо питань про необхідність богослужіння слов’янською мовою, Filioque і суботнього посту. Папа Стефан VI заборонив богослужіння мовою слов’ян.
Прихильники тримовної єресі, яка прирікала слов’янський народ на забуття мови предків, за допомогою княжої влади віддали під суд учнів святого Мефодія, зокрема й святого Климента. Їх піддали жорстоким катуванням: голими волочили по терновнику, довго тримали у в’язниці, як і раніше їхнього духовного батька святого Мефодія. Згодом, у 886 році, деяких в’язнів — наймолодших — продали работорговцям-євреям, і вони опинилися на венеційському ринку.
Викуп слов’янських просвітителів і доправлення їх до Константинополя здійснив посол візантійського імператора у Венеції Василь Македонянин. Інших слов’янських сповідників, старших за віком, піддали вигнанню. Невідомо, куди попрямував святий Горазд і де знайшов собі притулок святий Савва, а Наум і Ангеляр пішли до Болгарії.
907 року під ударами мадярів впала Моравія, і моравські біженці потягнулися до Болгарії тими самими дорогами, якими колись ішли вигнані ними святі просвітителі.
Слов’янських сповідників болгари зустріли з пошаною і просили запровадили богослужіння слов’янською мовою. Болгарський князь Борис «з великою ретельністю шукав» таких людей, як учні святого Мефодія, бо докладав великих зусиль для просвіти свого народу. Просвітителі одразу взялися за вивчення слов’янських книг, зібраних болгарською знаттю.
Невдовзі святий Ангеляр помер, а святий Климент отримав призначення вчителювати в Кутмічівіце, області в південно-західній Македонії.
У Східній Церкві на посаду вчителя обирали людину гідну, відому своїм благочестивим життям, яка володіла даром слова. Святий Климент ще в Моравії був у чині «вчителів, які стояли на ступені». У Болгарії святий Климент обіймав посаду вчителя до 893 року. Він влаштував насамперед школу при княжому дворі, яка досягла високого рівня за царювання Симеона, а в південно-західній Македонії створив школи окремо для дорослих і дітей.
Рівноапостольний Климент також навчав дітей грамоти. Загальна кількість його учнів була величезною: тільки обраних, які належали до кліру, відомо три тисячі п’ятсот осіб. У 893 році святий Климент був зведений у сан єпископа Дремвиці, або Велиці, а його місце посів святий Наум.
Святитель Климент першим із болгарських ієрархів став служити, проповідувати і писати слов’янською мовою. До того ж він систематично готував кліриків зі слов’ян.
Трудився святитель на славу Божу до глибокої старості. Знесилівши так, що вже не міг займатися справами кафедри, святитель звернувся до царя Симеона з проханням про звільнення. Цар переконав святителя не залишати кафедри, і святий Климент вирішив продовжити єпископське служіння.
Після цієї бесіди він вирушив на відпочинок в Охрид, до створеного ним монастиря. Там святитель продовжив перекладацьку діяльність і переклав значну частину Квітної Тріоді.
Невдовзі святий єпископ тяжко захворів, і в 916 році він мирно відійшов до Господа. Тіло святителя було покладено до гробу, зробленого його власними руками, і поховано в Охридському Пантелеймонівському монастирі.
Святитель Климент вважається першим слов’янським письменником. Він не лише продовжив перекладацьку справу, розпочату святими Кирилом і Мефодієм, а й залишив свої письменницькі праці — перші зразки слов’янської духовної літератури.
Багато слів і повчань рівноапостольного Климента перейшли на Русь, де їх з любов’ю читали і переписували благочестиві християни.
Мощі святих Горазда й Ангеляра спочивають поблизу Берата в Албанії, а останки святого Наума перебувають в монастирі на його честь біля Охридського озера.
Тропарі, кондаки, молитви та величання
Тропарь равноапостольному Клименту, архиепископу Охридскому , глас 4
Словесы́ наста́вил еси́ язы́ки в ве́ру Христо́ву,/ де́лы же возвы́сил еси́ себе́ к Боже́ственней жи́зни,/ святи́телю Кли́менте равноапо́стольне,/ чудесы́ сия́я приступа́ющим к тебе́ ве́рно/ и зна́меньми озаря́я Це́рковь пресла́вно,// сего́ ра́ди честну́ю твою́ па́мять сла́вим.
Ин тропарь равноапостольному Клименту, архиепископу Охридскому, глас 4
Я́ко труба́ Арха́нгела Бо́жия/ оглаша́еши ро́ди слове́нстии на вся ве́ки/ и к чудеси́ пресла́вному утвержде́ния люде́й твои́х в Правосла́вии/ прилага́еши неиждива́емо чудеса́ ве́лия да́же доны́не./ Те́мже с любо́вию почита́ем присночестну́ю па́мять твою́,/ святи́телю Кли́менте равноапо́стольне, и мо́лим:// моли́ся о душа́х на́ших.
Тропaрь, глaсъ №:
Вэнцы2 хвалeніz ўвэнчaимъ седмочи1сленники сл†вныz, кmрjлла со меf0діемъ, кли1мента, наyма со сaввою и3 горaзда со ґггелaріемъ, ћкw свэти6ла возсі‰вшыz и3 тріеди1наго бGа нaмъ бл7говести1вшыz, столпы2 незhблємыz цRкве бHлгарскіz и3 бGодухновє1нныz поб0рники сл0ва нaшегw, бэс0вское i4дwлwмъ поклонeніе ўпраздни1вшыz и3 хrтY бGу молsщыzсz, цRковь нaшу ўтверди1ти и3 душaмъ нaшымъ даровaти ми1ръ и3 вeлію млcть.
Кондaкъ, глaсъ д7.
Под0бенъ: Вознесhйсz на кrтъ:
Непобэди1ми въ п0стничествэ ћвльшесz, кHзни неви1димыхъ врагHвъ б9eственною си1лою побэди1сте, мн0жества же научи1вше непросвэщeнныхъ болг†ръ правослaвнэй вёрэ, воспріsсте вэнцы2. њ нaсъ моли1тесz хrтY, седмочи1слєнницы, дaти прегрэшeній њставлeніе.
Ще в розробці