Преподобний Никодим Кожеєзерський, Хоз’юзький
День пам'яті (н. ст.)
Місяця липня на 3-й день
Преподобний Никодим Кожеєзерський (Хоз’юзький), у миру Микита, народився в селі Іванівка Ростовського повіту в селянській родині. Ще в молодості, працюючи з батьком у полі, він почув слова: “Никодим! Никодим!”, що передвіщали йому майбутнє чернецтво.
Після смерті батьків він навчився ковальства в Ярославлі і прийшов до Москви. Микита вів найскромніше життя, задовольнявся малим, віддаючи надлишок свого заробітку жебракам. У вільний час він старанно відвідував храми і чернечі обителі.
Приятель, з яким працював Микита, мав злу дружину. Вона задумала отруїти чоловіка і насипала в їжу отруту. Чоловік її помер, а Микита, який обідав із ним, отримав важке захворювання шлунка і довго страждав від цієї хвороби. Одного разу йому з’явився блаженний Василій і дав випити з посудини. Відтоді хвороба залишила Микиту.
Якось, проходячи Кулишки, Микита зупинився біля хатини юродивого Ілії, який, побачивши його, закричав: “Хоз’юзький пустельник прийшов!” Ці слова сильно вразили Микиту, і він сприйняв їх як покликання до чернечого життя: продавши майно, він прийшов до архімандрита Чудового монастиря Пафнутія і попросив прийняти його до складу братії.
У монастирі він був пострижений з ім’ям Никодим. Одинадцять років преподобний був прикладом для братії монастиря в смиренні, слухняності, нестяжанні та братолюбстві.
1602 року архімандрит Пафнутій був поставлений митрополитом Сарським і взяв з собою преподобного Никодима. Але угодник Божий шукав життя усамітненого і подвижницького. Через рік преподобний Никодим з благословення архіпастиря вирушив на північ і вступив спочатку до спільножительної Кожеєзерської обителі, де прожив півтора року.
Бажання безмовності привело його на річку Хоз’югу за п’ять верст від Кожеєзерського монастиря. Там він поставив собі в лісовій гущавині невелику келію і прожив у ній усамітнено тридцять п’ять років, наслідуючи преподобного Павла Фівейського. У повній тиші, далеко від світу звершував святий суворе молитовне правило про світ.
Він ділився з братією обителі рибою, яку любив ловити на вудку. Дикі олені безбоязно ходили і годувалися біля пустельника. Ніч преподобний Никодим проводив у молитві і тільки зрідка дозволяв собі дрімати сидячи.
Полум’яна молитва і надія на допомогу Божу не раз рятували преподобного від бід. Так, одного разу загорілася його келія, але він не залишив її. Взявши ікону Божої Матері, святий став молитися Богові; несподівано пішов дощ, і вогонь згас. Іншим разом святий Никодим по молитві своїй був позбавлений повені.
Коли побудована преподобним келія стала такою застарілою, що загрожувала завалитися, ченці Кожеєзерської обителі поставили старцеві нову келію. Поруч з нею преподобний Никодим своїми руками викопав могилу і часто спускався до неї для молитви. Одного разу він молився в могилі всю Святу Чотиридесятницю. Суворими подвигами він досягнув високих духовних дарів, зокрема дару сліз і безперервної молитви. Бог нагородив його благодатною прозорливістю і силою зцілення хвороб.
Одного разу святому Никодиму з’явилися два світлоносних мужі: святитель Олексій, митрополит Московський, і преподобний Діонісій, архімандрит Свято-Троїцького Сергієвого монастиря. Вони сповістили преподобному про час його відшестя до Господа, яке і відбулося через сорок днів, 3 липня 1640 року.
Мощі преподобного Никодима спочивали під спудом у Богоявленському храмі Кожеєзерської обителі. Біля гробу преподобного Никодима і в пустелі, на місці келії святого, де пізніше був поставлений хрест, хворі отримували зцілення. Чернеча мантія і посох святого також отримали цілющу силу.
Преподобний Никодим багатьом з’являвся в сонних видіннях, особливо заблукалим мандрівникам і мореплавцям, направляючи їх на вірний шлях і рятуючи від смерті.
Житіє святого написав його учень ієромонах Яків.
Тропарі, кондаки, молитви та величання
Тропарь преподобному Никодиму Кожеезерскому, глас 8
От ца́рствующаго гра́да пресе́льник яви́ся/ и я́же в нем вели́кия оби́тели/ и, промышле́нием Боже́ственнаго ра́зума окормля́емь,/ к морски́м страна́м устреми́ся,/ всели́ся же в пусты́ню, уклоня́яся мирски́я молвы́,/ и си́лою Свята́го Ду́ха вооружи́лся еси́,/ кре́стным ору́жием враги́ своя́ прогоня́я,/ посто́м и непреста́нною моли́твою жизнь свою́ соверша́я,/ сревну́я вели́ким отце́м Анто́нию, и Ону́фрию, и Па́влу Фиве́йскому,/ с ни́миже Го́сподеви моли́ся, о́тче Никоди́ме,// спасти́ся душа́м на́шим.
Ин тропарь преподобному Никодиму Кожеезерскому, глас 4
Я́ко безпло́тен, о́тче, пожи́л еси́ на земли́,/ смире́нием и в я́ме пребыва́нием с моли́твами превознося́щагося врага́ смири́л еси́,/ я́ко крин, вои́стинну процве́л еси́,/ избра́нный кинамо́н, и высо́кий кипари́с,/ и плодови́тая ма́слина, и фи́никс сла́дкий,/ и кедр благоуха́нный, и валса́м чи́стый,/ те́рние злостра́стия искорени́л еси́/ и жили́ще Всесвята́го Ду́ха был еси́,/ те́мже помина́й па́мять твою́ днесь пра́зднующих, Никоди́ме чудотво́рче,/ да вси ра́достными гла́сы воспева́ем Христа́ Бо́га на́шего,// И́же тебе́ дарова́вшаго исцеле́ний благода́ть.
Ще в розробці