Пам’ять оновлення (освячення) храму Воскресіння Христового в Єрусалимі (Воскресіння Словуще)
День пам'яті (н. ст.)
Місяця вересня на 13-й день
Після вільних страждань і Хресної смерті Господа і Спаса нашого Іісуса Христа святе місце Його страждань довго попирали язичники.
У 70 році римський імператор Тит завоював Єрусалим. Він розорив місто і зруйнував храм Соломона на горі Моріа, не залишивши там каменя на камені, як про це передрік ще Спаситель у розмові з учнями.
Пізніше ревний язичник, імператор Адріан, побудував на місці зруйнованого Титом Єрусалима нове місто, яке назвав своїм ім’ям Гелій-Адріан, заборонивши називати місто колишнім ім’ям. Святий Гроб Господній він наказав засипати землею та камінням і на тому місці поставив ідола. А на Голгофі, де був розп’ятий Спаситель, у 119 році він збудував храм, присвячений богині Венері. Перед її статуєю приносили жертви демонам і звершували язичницькі обряди, які супроводжувалися блудом.
У Віфлеємі, на місці, де Спаситель народився від Пречистої Діви, нечестивий цар поставив ідола Адоніса. Все це він робив навмисно, щоб люди зовсім забули про Христа Спасителя і ніколи більше не згадували місць, де Він жив, навчав, постраждав і воскрес у славі.
Коли на царство вступив рівноапостольний Константин Великий, він разом зі своєю благочестивою матір’ю царицею Єленою вирішив оновити місто Єрусалим та на місці страждання і Воскресіння Господа Іісуса Христа спорудити новий храм. Він також мав намір очистити від поганих язичницьких культів місця, пов’язані з пам’яттю Спасителя, і знову всі їх освятити.
Благовірна цариця Єлена вирушила до Єрусалима з великою кількістю золота, а рівноапостольний Константин Великий написав листа Патріарху Макарію I, в якому просив його всіляко сприяти святій у справі оновлення християнських святинь. Прибувши до Єрусалима, свята цариця Єлена знищила всі ідольські капища, очистила місто від язичницьких ідолів і освятила осквернені місця.
Вона палала бажанням відшукати Хрест Господа нашого Іісуса Христа і наказала розкопати місце, де стояв храм Венери. Там було виявлено засипаний Гроб Господній і Лобне місце, неподалік від якого були знайдені три хрести і гвіздки. Щоб визначити, який із трьох хрестів належав Спасителеві, патріарх Макарій наказав покладати хрести по черзі на покійного, якого проносили повз до місця поховання. Як тільки Хрест Христовий торкнувся померлого, він одразу ожив. З безмежною радістю благовірна цариця Єлена і патріарх Макарій високо підняли Животворящий Хрест і показали Його всім людям.
Свята цариця негайно приступила до побудови великого храму, який охопив своїми стінами місце розп’яття Спасителя — Голгофу і Гроб Господній, що знаходилися на невеликій відстані один від одного. Храм Воскресіння будувався десять років, і свята цариця Єлена не дожила до завершення будівництва. Повернувшись до Константинополя, вона померла у 327 році. За час свого перебування в Єрусалимі благовірна цариця побудувала храми у Віфлеємі, на Єлеонській горі, в Гефсиманії і в багатьох інших місцях, пов’язаних з життям Спасителя й подіями Старого Завіту.
Закінчення спорудження Новозавітного храму Воскресіння Христового, названого «Мартиріон» в пам’ять Хресних страждань Спасителя, збіглося з проходженням I Тирського Собору і з тридцятиріччям царювання рівноапостольного імператора Константина Великого. Тому освячення храму Воскресіння, яке відбулося 13 вересня 335 року, було особливо урочистим. У ньому брали участь ієрархи Християнської Церкви із багатьох країн: Віфінії, Фракії, Кілікії, Каппадокії, Сирії, Месопотамії, Фінікії, Гравії, Палестини, Єгипту. На торжество оновлення були запрошені отці Тирського Собору, який щойно закінчився. Того ж дня було освячено все місто Єрусалим.
Тропарі, кондаки, молитви та величання
Тропарь обновлению храма Воскресения Христова в Иерусалиме, глас 4
Я́коже вы́шния тве́рди благоле́пие,/ и ни́жнюю споказа́л еси́ красоту́ свята́го селе́ния сла́вы Твоея́, Го́споди,/ утверди́ сие́ во век ве́ка/ и приими́ на́ша в нем непреста́нно приноси́мая Тебе́ моле́ния, Богоро́дицею,// всех Животе́ и Воскресе́ние.
Кондак обновлению храма Воскресения Христова в Иерусалиме, глас 2
Обновле́ния ду́ха в сердца́х/ и просвеще́ние вну́тренним да́руй,/ ве́рою соверша́ющим свяще́нная обновле́ния хра́ма до́му Твоего́,/ ему́же благоволи́л еси́ созда́тися в Твое́ Боже́ственное и́мя,// Еди́не во святы́х прославля́емый.
Тропaрь њбновлeніz, глaсъ д7:
Ћкоже вhшніz твeрди бл7голёпіе, и3 ни1жнюю споказaлъ є3си2 красотY с™aгw селeніz слaвы твоеS, гDи, ўтверди2 сіE во вёкъ вёка, и3 пріими2 н†ша въ нeмъ непрестaннw приноси6маz тебЁ молє1ніz, бцdею, всёхъ животE и3 воскрcніе.
Кондaкъ, глaсъ в7.
Под0бенъ: Твє1рдыz:
Њбновлє1ніz д¦а въ сердцaхъ, и3 просвэщeніемъ внyтрєннимъ дaруй, вёрою совершaющымъ сщ7є1ннаz њбновлє1ніz хрaма д0му твоегw2, є3мyже бл7говоли1лъ є3си2 создaтисz, въ твоE бжcтвенное и4мz, є3ди1не во с™hхъ прославлsемый.
Ще в розробці