Ікона Божої Матері, іменована «Економіса»
День пам'яті (н. ст.)
Місяця липня на 5-й день
Ікона Пресвятої Богородиці, іменована «Економіса» або «Домобудівниця», знаходиться на Афонській горі, в Лаврі святого Афанасія. Історія її появи така.
У X столітті великий Афонський подвижник старець Афанасій заснував на Афоні лавру. Однак незабаром через сильний голод усім ченцям довелося залишити обитель у пошуках іншого притулку. Залишився лише старець-ігумен, але й сам він незабаром змушений був залишити Лавру.
З залізною палицею вирушив він у дорогу, але раптом побачив Жінку, Яка йшла назустріч йому, під блакитним повітряним покривалом. Святий Афанасій здивувався: звідки могла з’явитися тут жінка, якщо вхід їм на Святу Гору суворо заборонений? Однак Жінка сама запитала його про те, куди він іде. У відповідь святий Афанасій поставив Їй запитання: «Хто Ти і як сюди зайшла? І навіщо Тобі знати, куди я йду? Ти бачиш, що я тутешній чернець». Потім він розповів усе, що сталося з його Лаврою, на що Жінка відповіла: «Тільки це! І заради шматка хліба ти кидаєш свою обитель?! Повернися! Я допоможу тобі, тільки не покидай свого усамітнення і не залишай своєї Лаври, яка прославиться і посяде перше місце серед усіх афонських обителей». «Але хто ж Ти?» — запитав здивований Афанасій Незнайомку. «Я — Матір Господа твого. Я — Та, імені Якої ти присвячуєш свою обитель», — відповіла Жінка. Недовірливо подивився святий Афанасій на Неї і відповів: «Боюся повірити цьому, буває, що і ворог приймає образ світлого ангела. Чим Ти переконаєш мене в істинності Твоїх слів?» «Бачиш цей камінь, — почув старець, — вдар по ньому своєю палицею і тоді дізнаєшся, Хто з тобою говорить. Знай же, що відтепер Я назавжди залишаюся Економіссою (Домобудівницею) твоєї Лаври».
Афанасій вдарив палицею по каменю — і із нього хлинула вода. Вражений цим дивом святий Афанасій обернувся, щоб благоговійно припасти до ніг Пресвятої Богородиці, але Її вже не було. Тоді Афанасій повернувся до своєї обителі і на превеликий подив знайшов, що комори монастиря наповнені всім необхідним. Незабаром до обителі повернулося багато братії.
З волі Цариці Небесної в Лаврі святого Афанасія відтоді немає економа, а тільки підеконом або помічник Економа. На згадку чудесного явлення Богоматері святому Афанасію в лаврі написана ікона Пресвятої Богородиці-Домобудівниці. На цій іконі Божа Матір зображена сидячою на престолі з Богонемовлям на лівій руці. Праворуч від престолу в молитовному положенні зображено преподобного Михаїла Синадського, а ліворуч зображено святого Афанасія, який тримає в руках вигляд своєї Лаври, символізуючи цим особливу турботу, заступництво та піклування, які Божа Матір виявляє до обителі.
На місці явлення Пресвятої Богородиці святому Афанасію було споруджено на Її честь невелику церкву в ім’я Живоносного Джерела. У ній знаходилася ікона, котра зображала чудо, яке тут сталося. Джерело ж досі рясно струмує, втамовуючи спрагу прочан і подаючи зцілення вірянам.
Тропарі, кондаки, молитви та величання
Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Экономисса», глас 4
Предста́тельство стра́шное и непосты́дное,/ не пре́зри, Блага́я, моли́тв на́ших,/ Всепе́тая Богоро́дице, Ми́лостивая ве́рных Домострои́тельнице,/ утверди́ правосла́вных жи́тельство,/ спаси́ страну́ на́шу/ и всех правосла́вно живу́щих в ней защити́,// зане́ родила́ еси́ Бо́га, Еди́на Благослове́нная.
Молитва Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Экономисса»
О, Пречи́стая Влады́чице Богоро́дице, Всечестнейшая на́ша Ма́ти Игу́мение все́х правосла́вных святы́х оби́телей и́ноческаго жития́, во Святе́й Горе́ Афо́нстей и по все́й вселе́нней су́щих! Приими́ смире́нная моле́ния на́ша и принеси́ я́ ко всеще́дрому Бо́гу на́шему, да спасе́т души́ на́ша Свое́ю благода́тию. Воззри́ на ны́ милосердным Твои́м о́ком и соверши́ Сама́ о Го́споде на́ше спасе́ние, поне́же без ми́лости Спа́са на́шего и Твоего́ свята́го о на́с хода́тайства не возмо́жем окая́ннии соверши́ти своего́ спасе́ния, я́ко окаляхом житие́ на́ше в суетах мирски́х, и́бо вре́мя прибли́жися жа́твы Христо́вы и де́нь Стра́шнаго Суда́ приспе́. Мы́ же, окая́ннии, погиба́ем в бе́здне грехо́вней нераде́ния ра́ди на́шего, по рече́нному от святы́х отце́в, первонача́льников а́нгельскаго во пло́ти жития́, я́ко после́днии мона́си нераде́нием жития́ своего́ уподобятся мирски́м челове́ком, е́же и сбы́ся дне́сь, и́бо после́днее и́ночество на́ше плавает житие́м свои́м в мо́ри жите́йском, посреде́ вели́кия бу́ри и непогоды, и́бо на́ша святы́я оби́тели во прасе пребыва́ют, грехо́в бо ра́ди на́ших всепра́ведный Судия́ Госпо́дь на́ш Иису́с Христо́с та́ко благоволи́, мы́ же, недосто́йнии, не и́мамы, где́ главы́ подклони́ти.
Тропaрь, глaсъ д7:
Предстaтельство стрaшное и3 непосты1дное, не прeзри, бlгaz, мл7твъ нaшихъ, всепётаz бцdе, млcтиваz вёрныхъ домострои1тельнице, u3тверди2 правослaвныхъ жи1тельство, спаси2 странY нaшу и3 всёхъ правослaвнw живyщихъ въ нeй защити2, зане2 родила2 є3си2 бг7а, є3ди1на бlгословeннаz.
Ще в розробці