...

Толзька ікона Божої Матері

Місяця серпня на 8-й день

Толзька ікона Божої Матері зʼявилася 8 серпня 1314 року єпископу Ярославському Прохору, у схимі Трифону. Обʼїжджаючи єпархію, архієрей опинився в білозерському краї і вирушив звідти вниз по річках Шексні і Волзі до Ярославля. Коли настала ніч, було зроблено зупинку за сім верст від Ярославля, на правому березі Волги навпроти впадіння в неї річки Толги. Опівночі, коли всі спали, владика Прохор прокинувся і побачив яскраве світло, що осяювало місцевість. Світло виходило від вогненного стовпу на іншому березі річки, до якого протягнувся міст.

Взявши жезл, святитель перейшов на той берег і, наблизившись до вогненного стовпа, побачив у ньому ікону Пресвятої Богородиці, яка стояла на повітрі. Вражений видінням, владика Прохор довго молився і, коли повертався назад, забув взяти свій жезл.

Наступного дня, після звершення утрені, коли єпископ Прохор збирався продовжити шлях у човні, стали шукати його жезл, але ніде не могли знайти. Тоді святитель згадав, що забув його на іншому березі річки, куди перейшов дивовижним мостом. Він розповів про видіння, а послані на той берег у човні слуги повернулися зі звісткою, що побачили в лісі поміж дерев ікону Матері Божої, поруч з якою був єпископський жезл.

Владика Прохор негайно переправився разом зі всіма людьми на той берег і впізнав ікону, котра зʼявилася йому. Після палкої молитви перед іконою на тому місці розчистили ліс і заклали церкву.

Як тільки про це дізналися жителі Ярославля, вони прибули на вказане місце. До опівдня церкву вже побудували, а ввечері владика Прохор освятив її на честь Введення до храму Пресвятої Богородиці, переніс туди ікону й установив святкування в день її явлення.

Пізніше святитель Прохор влаштував при цій церкві Толзький монастир.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Толгской», глас 4

Днесь све́тло сия́ет на То́лге/ о́браз Твой, Пречи́стая Де́во Богоро́дице,/ и, я́ко со́лнце незаходи́мое,/ всегда́ ве́рным подаде́ся,/ его́же ви́дев на возду́се,/ неви́димо А́нгелы, я́ко ники́м, держи́ма,/ преосвяще́нный епи́скоп гра́да Росто́ва Три́фон/ тече́ ко явле́нному светя́щемуся столпу́ о́гненну,/ и по вода́м, я́ко по су́ху, пре́йде,/ и моля́щеся Ти ве́рно о па́стве и о лю́дех./ И мы, к Тебе́ притека́юще, зове́м:/ Пресвята́я Де́во Богоро́дице,/ ве́рно Тя сла́вящих спаса́й,/ страну́ на́шу, архиере́ев/ и вся Ру́сския наро́ды от всех бед избавля́й // по вели́цей Твоей ми́лости.

Кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Толгской», глас 8

Чу́дное и богоприя́тное светоно́снаго зра́ка Твоего́ явле́ние, Пречи́стая Де́во,/ с ве́рою взира́ющим быва́ет изве́стное ча́яние спасе́ния,/ столпо́м бо о́гненным явля́ющи предста́тельство,/ неусы́пное и те́плое за ны к Бо́гу возсыла́еши моле́ние,/ и́мже от вся́ких бед изба́ви, мо́лимся,/ да ра́достными усты́ вопие́м Ти вси́:// ра́дуйся, Предводи́тельнице ве́чнаго блаже́нства.

Тропaрь, глaсъ д7:

Днeсь свётлw сіsетъ на т0лгэ џбразъ тв0й, пречcтаz дв7о бцdе, и3, ћкw сlнце незаходи1мое, всегдA вBрнымъ подадeсz, є3г0же ви1дэвъ на воздyсэ, неви1димw ѓгGлы, ћкw ники1мъ, держи1ма, преосщ7eнный є3пcкпъ грaда рост0ва трЂфwнъ течE ко kвлeнному свэтsщемусz столпY џгненну, и3 по водaмъ, ћкw по сyху, прeйде, и3 молsшесz ти2 вёрнw њ пaствэ и3 њ лю1дехъ. и3 мы2, къ тебЁ притекaюще, зовeмъ: прес™az дв7о бцdе, вёрнw тS слaвzщихъ сп7сaй, ґрхіерє1и нaшz и3 вс‰ р{сскіz нар0ды t всёхъ бёдъ и3збавлsй по вели1цэй твоeй млcти.

Кондaкъ, глaсъ н7:

Чyдное и3 бGопріsтное свэтон0снагw зрaка твоегw2 kвлeніе, пречcтаz дв7о, съ вёрою взирaющымъ бывaетъ и3звёстное чazніе сп7сeніz, столп0мъ бо џгненнымъ kвлsюще предстaтельство, неусhпное и3 тeплое за ны2 къ бGу возсылaеши молeніе, и4мже t всsкихъ бёдъ и3збaви м0лимсz, да рaдостными ўсты6 вопіeмъ ти2 вси2: рaдуйсz, предводи1тельнице вёчнагw бlжeнства.

Ще в розробці